انتقال نشاء به زمین اصلی
نوشته شده توسط : رضا

وقتی بذرها سبز شدند و رشد کافی نمودند باید آنها را به زمین گلخانه منتقل کنیم.بدین منظور حفره هایی که با فاصله معین و بر اساس تراکم بوته در متر مربع محاسبه شده است بر روی بسترها تعبیه می کنیم که دقیقا به اندازه حجم خاک گلدانهای سینی نشاءمی باشد. آنگاه با احتیاط کامل نشاء را همراه با خاک گلدان از گلدانها جدا کرده و در حفره ها قرار می دهیم.در اینجا باید مراقب باشیم تا به ریشه ها آسیبی وارد نیاید. بعد از انتقال نشاء به زمین آبیاری را شروع می کنیم . به یاد داشته باشیم مدت قرار گرفتن نشاء در گلدان نباید از حد معمول تجاوز کند زیرا در این صورت است که ریشه به علت حجم کم خاک دچار مشکل شده و از رشد طبیعی باز می ماند و در نتیجه گیاه از ابتدا ضعیف خواهد بود و پس از آن هم رشد درستی نخواهد داشت.

خلاصه طرح:

موضوع طرح:            توليد محصولات خارج از فصل در گلخانه

                      (صيفي جات گلخانه اي)

دستگاه صادركننده مجوز:         وزارت جهاد كشاورزي

ظرفيت اسمي توليدات:       5/486 تن

نوع توليدات:          خيار، گوجه فرنگي و بادمجان گلخانه اي

تعداد شاغلين:             7  نفر

مشخصات سرمايه گذاري طرح:

سرمايه گذاري كل طرح:      29. 1434      ميليون ريال

سرمايه گذاري ثابت:        48. 1366      ميليون ريال

سرمايه در گردش:       82. 67            ميليون ريال

درآمد ساليانه:            45. 1304      ميليون ريال

سود ويژه:             03. 363           ميليون ريال

دوره بازگشت سرمايه:       6. 3         سال

نرخ بازدهي سرمايه:        %9. 27            درصد

مقدمه

نرخ بالاي رشد جمعيت از يك سو و كاهش وسعت اراضي حاصلخيز به دليل توسعه روزافزون شهرها و مناطق صنعتي از سوي ديگر، ضرورت استفاده بهينه از امكانات موجود را بيش از پيش مي نمايد. به طور كلي افزايش توليد محصولات كشاورزي به دو طريق ميسر مي باشد، يكي از طريق افزايش سطح زير كشت و ديگري افزايش عملكرد محصول در واحد سطح. روش اول بنابر دلايل فوق الذكر قابل اجرا نيست، لذا بايستي با استفاده از تكنولوژي هاي جديد نسبت به افزايش ميزان توليد در واحد سطح اقدام نمود. توليد صيفيجات گلخانه اي يكي از مصاديق توليد بيشتر در سطح كمتر مي باشد.

يكي از محصولاتي كه در كشت گلخانه اي صيفيجات مورد توجه قرار گرفته است، خيار تيريپلوئيد مي باشد كه هر بوته آن در يك دوره كشت به طور متوسط بيش از بيست و دو كيلوگرم محصول توليد مي نمايد. بذر اين خيار هيبريد بوده و خيار حاصله پارتنوكارپ (بدون تخم) و قلمي خواهد بود. به دليل مسدود بودن محيط، كنترل شرايط اقليمي از قبيل دما و رطوبت و همچنين آفات و امراض به راحتي مقدور بوده و دوره رشد محصول حدود شش ماه به طول مي انجامد. در اين دوره محصول هر سه روز يك بار قابل چيدن است.

كشت صيفي جات در گلخانه به صورت رديفي و آبياري به روش قطره اي صورت مي گيرد. فاصله كاشت بذر در روي رديف ها 15 تا 20 سانتيمتر و فاصله رديف ها از يكديگر 80 تا 100 سانتيمتر در نظر گرفته مي شود. دماي مناسب گلخانه براي رشد مطلوب بوته ها 22 تا 28 درجه سانتيگراد بوده و بايستي توجه داشت كه افزايش بيش از حد رطوبت نسبي در گلخانه باعث تشديد بروز و گسترش امراض قارچي گوناگون مي گردد. بديهي است كه درصورت مشاهده نشانه هاي بيماري بايستي سريعاً نسبت به سمپاشي و كنترل آن با سموم قارچ كش مناسب اقدام نمود.





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: